Напоследък съм щастлив потребител на XGL. Всеки път като започна да се фукам с набора му от възможности се намира някое хитро дупе да ме попита каква е реалната полза от всичките глезотии, които XGL предлага. Опитах се да събера най-основните неща, които една триизмерна работна среда помага при провеждането на едно обучение. Дано това да се види полезно на някой.
Едно от най-важните неща, когато започнеш обучението е да привлечеш вниманието на слушателите възможно най-бързо. Тук XGL ми помага, като веднага пускам някоя шега за това как винаги когато искам да погледна какво имам върху работния плот, просто мога да дръпна прозореца и да видя какво се крие под него. Всички се изненадват.
Същото като по-горе, само че дърпам прозореца надолу и се вижда неговата еластичност. Отдолу се показват някакви папки.
Един от способите да привлека вниманието върху дадена част от програмата е като симулирам капването на капка вода върху екрана. Капката с вода пада именно върху мястото, на което искам да акцентирам и по този начин не се налага да обяснявам надълго и нашироко къде точно трябва да се погледне.
С множество от гореспоменатите капки може да се опише цела част от интерфейса на програмата. Тук показва къде стои основното меню и лентата с инструменти.
А, това е може би най-полезната функция в XGL. Възможността в реално време да се приближиш към даден обект. Използвам го когато обяснявам дадени бутони в интерфейса на определена програма. Когато искам да покажа, за кой точно бутон става дума, аз просто увеличавам максимално и показвам бутона на цял екран. Много е полезно и ефектно.
Един от теоретично най-безсмислените ефекти в XGL са сенките. Но аз не мисля така. Сенките помагат на подсказките и падащите менюта да се отличават и изпъкват от останалата част на програмата, като по този начин по-трудно се пропускат.
И на последно мясо, но не по важност 😉 е ефектът, който кара всички не-активни (разбирай, прозорци които не са на фокус) да стават по-тъмни, като по този начин потребителят минагически разбира кой е активния прозорец. Това е страшно полезно когато се демонстрират диалогови прозорци, защото веднага става ясно кое точно е диалоговия прозорец.
В XGL има и доста други полезни неща, които не съм описал, но аз си поставих за цел да опиша тези, които са ми полезни по време на лекция.